بنام ایزدمنان
جایگاه تبعیض نژادی در اسناد ملی و بین المللی
مقدمه:
بشریت پس از پشت سرگذارنیدن جنگ های دهشتناک
جهانی به این نتیجه رسید که برای جلوگیری از بسیار نابرابری های که در کره زمین
وجود دارد وعامل جنگ های خونین در دنیا محسوب میشود به تشکیل سازمان ملل متحد تن
بدهند و یک سری حقوق را برای نسل بشر صرف نظر از تفاوت های نژادی، قومی، دینی و
مذهبی قایل شوند.
با تشکیل سازمان ملل متحد در سال 1945 اندک اندک
بشر برای برابری با هم دیگر اماده میشدند و با اندکی پس از تشکیل سازمان ملل با
تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 که بعدا در سال 1966 به آن جنبه الزام
آوری بخشید شد ومفاد آن به عنوان ( میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی ) و ( وحقوق
بین المللی اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی) به عنوان دو قرار داد میان دولت ها به تصویب
رسید، برای بشر حقوق مساوی و برابری مد نظر گرفته شد.
یکی از مسایل که پیش از تشکیل سازمان ملل متحد
در جهان اکثریت نسل بشر را رنج میداد همانا تبعیض نژادی بود که به عناوین مختلفی
دربین جوامع بشری وجودداشت دراین مقاله تحقیقی من خواستم تا من حیث یک دانشجوی
حقوق بین الملل این پدیده شوم را ازلابلای صفحات اسناد ملی داخلی افغانستان ،اسناد
بین المللی ورهنمودهای دین مبین اسلام مورد وتحقیق قراردهم .که البته دراین تحقیق کوشش شده
تا موضوع مورد بحث را اولا با طرح سوال های اساسی وفرضی اغازنمایم و جواب های
انهارا نیزبا استنادازمواد اسناد ملی وبین المللی وفرموده های دین اسلامی پاسخ
دهم.
قابل یاداوری است که این تحقیق دارای 3 فصل
میباشد.
- فصل اول ان شامل تعریف وتحلیلی درمورد واژه تبعیض و اینکه تبعیض نژادی چیست وچگونه به وجود آمده
- فصل دوم ان مصادیق اسلامی رادرمورد تبعیض نژادی که مستدل به نصوص میباشد مورد بحث قرارگرفته است.
- فصل سوم به اعلامیه های جهانی و میثاق ها و کنوانسیون های بین المللی اختصاص داده شده است.
- ودرنهایت قبل ازخلاصه موضوع ویا نتیجه بحث، کاری های علمی که دراین راستا توسط دانشمندان افغانی ویا نهادهای حقوق بشری صورت گرفته است نیز بیان شده است. وامید است دراین مورد موفق شوم .سوال های اساسی این مقاله :
- آیا تبعیض در اسناد ملی و بین المللی به عنوان یک عمل زشت غیر انسانی مورد بحث قرار گرفته است یا خیر؟
- گام های موثر برای ازبیخ وبن برکندن این پدیده شوم تاچه حد مثمربوده است ؟در تحقیق حاضر از کتاب های ( جایگاه حقوق بشر در قانون اساسی افغانستان) نوشته ای داکتر علامه ، ( مرجع مقایسه حقوق اساسی اتباع) نوشته ای نجیب الله عزیزی، (نظام بین المللی حقوق بشر) نوشته ای داکتر حسین مهر پور، اعلامیه جهانی حقوق بشر و چندین کتاب دیگر استفاده شده است.با احترام حفیظ الله حصیفدانشجوتعریف تبعیض...هر گونه تفاوت محرومیت یا تقدیم که بر پایه نژاد و رنگ پوست ویا جنسیت ویا مذهب و عقیده سیاسی و سابقه ملیت اجداد یا طبقه اجتماعی بر قرار شده و در امور مربوط به استخدام و اشغال تساوی احتمال موفقیت ورعایت مساوات شرایط سلوک با کارگر را بکلی از میان برده و بدان لطمه وارد سازد.زمانی که قانون با شهروند و یا شهروندانی بر مبنای یک ویژگی خاص مثلاً نژاد، جنس، زبان، مذهب و ... به گونهی متفاوتی برخورد میکند، عوامل ظهور تبعیض نمایان میشود. در کشور ایالات متحدهی امریکا، سیاهپوستان، در دورههای مختلف، قربانیان تبعیض نژادی بودهاند. در بخش بزرگی از کشورها نیز، تبعیض نژادی و تبعیض جنسی به مشکل بزرگ اجتماعی مبدل شده است. در کشورهای چین، پاکستان و سودان، تبعیض مذهبی نیز شکل گرفته است.تبعیض نژادیتبعیض نژادی، یکی از متداولترین اشکال نقض حقوق بشر است که به مثابه چالشِی جدی در برابر انسانیت قرار میگیرد. تبعیض نژادی در کنوانسیون رفع تبعیض نژادی چنین تعریف شده است:«اصطلاح تبعیضِ نژادی، از نظرِ این کنوانسیون، به معنای هرگونه تبعیض، محرومیت، محدودیت یا امتیاز بر مبنای نژاد، رنگ، اصل و نسب، یا ریشهی ملی و قومی است که در شناسایی، برخورداری یا اجرای مساوی حقوقِ بشر و آزادیهای سیاسی در زمینههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر زمینههای مربوط به زندگی، لطمه وارد میسازد.»
در این کنوانسیون، به صراحت، بر آزادی شهروندان در برخورداری برابر و مساوی از موارد زیر تأکید شده است:حق برخورداری بدون تبعیض از امنیت شخصی، حقوق سیاسی، بهویژه حق شرکت در انتخابات، رأی دادن و نامزد شدن، حقِ رفت و آمدِ آزاد و انتخابِ اقامت، حقِ ترک و بازگشت به کشور، حق داشتن تابعیت (شهروندی)، حق ازدواج و انتخاب همسر، حق تملک، حق توارث، حق آزادی فکر و وجدان و مذهب، حقِ آزادی عقیده و بیان، حقِ آزادی اجتماع و تشکیل جمعیتهای مسالمتآمیز، حق کار کردن و انتخاب آزاد شغل، حق تشکیل اتحادیههای صنفی، حق مسکن، حقِ استفاده از امکانات بهداشتی، حق آموزش و حق مشارکت در امور فرهنگی.به منظورِ بررسی از اجرا و تطبیقِ مفادِ این کنوانسیون، کشورهای عضو، ارگانی را تأسیس کردهاند. این ارگان بینالمللی، کمیتهی رفع تبعیض نژادی نامیده میشود و متشکل از ۱۸ متخصص و محقق امورِ حقوق بشر است که از سوی دولتهای عضو پیشنهاد میشوند و در نشستِ عمومی کشورهای عضو کنوانسیون، انتخاب میشوند.
مصادیق اسلامی
- ان اکرمکم عند الله اتقاکم ان الله علیم خبیر ( در حقیقت ارجمند ترین شما نزد خدا پرهیزگار ترین شماست. بی تردید، خداوند دانای آگاست) قسمتی ازایه 14 سوره حجرات
- یا ایها الذین آمنو کونو قوامین بالقسط شهدإ لله ولو علی انفسکم او الوالدین والاقربین ان یکن غنیا او فقیرا فالله اولی بهما فلا تتبعو الهوی ان تعدلو و ان تلوو او تعرضوا فان الله کان بما تعملون خبیرا ( ای کسانی که ایمان آورده اید؛ پیوسته به عدالت قیام کنید وبرای خدا گواهی دهید، هرچند به زیان خودتان، پدرومادر، ویا خویشاوندان شما باشد، اگر یکی از دو طرف دعوا توانگر یا نیازمند باشد، باز خدا به آن دو از شما سزاوار تر است، پس از پی هوس نروید که در نتیجه ازحق عدول کنید، و اگر به انحراف گرایدید یا اعراض نمایید؛ قطعا خدا به آنچه انجام میدهید اگاه است) سورهء نساء آیه 135
- یا ایها الذین آمنو کونو قوامین لله شهداء بالقسط و لا یجرمنکم شنان قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی ( ای کسانی که ایمان آورده اید؛ برای خدا به داد برخیزیدو به عدالت شهادت دهید، والبته نباید دشمنی گروه شمارا برآن دارد که عدالت نکنید؛ عدالت کنید که آن به تقوا نزدیک تر است) سوره مائده قسمتی از آیه 8
- ان فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعا یستضعف طایفه منهم یذبح ابنائهم و یستحیی نسائهم انه کان من المفسدین ( فرعون در سرزمین (مصر) سر برافراشت، و مردم آن را طبقه طبقه ساخت، طبقهء آنان زبون میداشت: پسران شان را سر می برید و زنان شان را( برای بهره کشی) زنده برجای می گذاشت، که وی از فساد کاران بود) سوره قصص آیه 4
- اًبی ابن کعب ازپیامبرصلی الله علیه وسلم پرسیدند که اگرمردی قوم خود رادوست بدارد عصبیت است که- سرشارازحکمت بود فرمود.خیر عصببیت آن است که مرد قوم خود رادرظلم روا مدارید.
- حدیث قدسی.خداوند(ج)می فرماید:ای بنده گانم من عدالت را برخود واجب گردانیده ام. پس شما هم به یکدیگرظلم روا مدارید.
- ازسیره بن هشام نقل است که پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمود.همه تان فرزندان آدم هستید وآدم ازخاک پدید آمده است وعرب را برعجم وعجم رابرعرب وسفید رابرسیاه وسیاه را برسفیدبرتری نیست جزبه تقوی.
- پیشینیان شما نابود شدند به سبب که به مساوات حکم نمی کردند هرگاه یک نفر از سردمداران دزدی میکرد اورا رها میکردند وهرگاه فردضعیفی دزدی می کرد مجازاتش مینمودند.(حدیث 4 بخاری)
قوانین اساسی بین کشور ها ی اسلامی وغیر اسلامی:
قانون اساسی افغانستان :
پاراگراف اول ماده 22/ هر نوع تبعیض و امتیاز بین اتباع افغانستان
ممنوع است.
قانون اساسی اسپانیا
ماده 14 / کلیه اسپانیایی ها در برابر قانون یکسان هستند
بدون آنکه محل تولد نژاد جنس مذهب عقاید و دیگر مسایل شخصی و اجتماعی سبب امتیاز و
تبعض گردد
قانون اساسی الجزایر
ماده 29 / کلیه اتباع بدون هیچ گونه تبعیض به لحاظ تولد
جنسیت اعتقاد یا در هر شرایط یا موقیعت شخص یا اجتماعی دیگر در مقابل قانون با هم برابر اند .
قانون اساسی ایران
فقرات 9 و 14 ماده 3 / دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است که برای نیل
به اهداف مذکور در ماده دوم همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد :
9 /رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای
همه، درتمام زمینه ها مادی و معنوی .
14 /تامین
حقوق همه جانبه افراد از زن ومرد وایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه
تساوی عمومی در برابر قانون .
ماده 19 / مردم ایران از هر قوم وقبیله که باشند از حقوق مساوی بر
خورد داراند و رنگ نژاد زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود
قانون اساسی تاجکستان
ماده 17 /همه افراد در برابر قانون محکمه با هم برابراند دولت به همه
افرادقطع نظر از ملت نژاد جنس زبان اعتقادات دینی، موقیعت سیاسی وضیعت اجتماعی
سیاسی وضیعت اجتماعی دانش و علوم اموال حقوق آزادی های را تضمین میکند و مردان
وزنان برابرحقوق اند .
قانون اساسی کوریا
ماده 11/ چنین تصریح میدارد...
- تمام اتباع دربرابرقانون مساوی اند و هیچگونه تبعیض به لحاظ جنس مذهب یا وضیعت اجتماعی در برابر زندهگی سیاسی اقتصادی یا فرهنگی افراد وجود نخواهد داشت .
- هیچ طبقه ممتازی به رسمیت شناخته نمیشود و تحت هیچ عنوانی ایجاد نمی شود
- اعطای نشان یا عنواوین افتخاری فقط برای دریافت کننده معتبربوده امتیازی در بر ندارد .
قانون اساسی سویس
ماده 4 / همه مردم سویس در برابر قانون مساوی
هستند در کشور سویس برده ای وجود ندارد و موقیعت جفرافیه نژاد افراد یا خاندان ها
داری برتری نیستند
زن و مرد در حقوق با هم برابر بوده و قانون
امکان برابری به ویژه در زمینه خانواده تعلیم و کار را فراهم می آورد زنان و مردان
برای انجام کار یکسان از دستمزد مساوی بر خورد دارند
قانون اساسی جاپان
ماده 14 /
کلیه مردم در برابر قانون یکسان بوده و هیچ گونه تبعیض درروابط سیاسی
اقتصادی یا اجتماعی از حیثت نژاد آیین جنسیت موقیعت اجتماعی از رسمیت شناخته
نمیشود .
دارا بودن افتخاری ومدال ولقب موجب هیچ گونه
امتیازی نخواهد بود این گونه افتخارات که اعطا شده یا خواهند شد صرفا در زمان حیات
دارندگان آنها اعتبار دارند
قانون اساسی سوریه
فقره 3 ماده 25 / اتباع کشور ازحیث حقوق وتکالیف
در برابر قانون برابرند
قانون اساسی لبنان
ماده 7 / تمام مردم لبنان در قبال قانون با هم
برابرمیباشند آنها همچنین از حقوق مدنی وسیاسی یکسان بر خوردارو به یک میزان
مسولیتها ووظایف عمومی را بدون هیچ تبعیض عهده دارند.
قانون اساسی عراق
ماده 14 / عراقی ها بدون هر گونه تبعیض به اساس
جنسیت نژاد قومیت اصلی رنگ دین مذهب اعتقادات اندیشه یا اوضاع اقتصادی واجتماعی در
برابر قانون استند
ماده 16 / حق برابرفرستاده ها در برابر همه
عراقی ها تضمین شده است وحکومت اتخاذ اقدامات لازم برای این امر را به عهده دارد
قانون اساسی آلمان
فقره 3 ماده 3
- همه افراد در مقابل قانون برابر اند.
- مردان وزنان حقوق متساوی دارند.
- هیچ کس را به مناسبت جنس پدر ومادر نژ اد زبان کشور محل اصلی تولد ایمان یا عقاید مذهبی یا سیاسی نمیتواند مورد رفتار مادون ویا مرجع قرار دارد.
قانون اساسی مصر
ماده 8 / حکومت موظف است که تساوی و برابری را
برای همه مردم مصر تضمین نماید
ماده 40 / تام اتباع در مقابل قانون مساوی استند
آنها بدون توجه به جنسیت مذهب زبان یا نژاد داراهی حقوق وتکالیف عمومی مساوی استند
قانون اساسی رومانی
ماده 17 / اتباع جمهوری سوسیالسیتی رومانی صرف
نظراز ملت نژاد جنس مذهب دارای حقوق مساوی در تمام زمینه ها اقتصادی سیاسی قضایی
اجتماعی وزنده گی فرهنگی میباشد حکومت جمهوری سوسیالیستی رومانی تساوی حقوقی هموطننان
را تضمین مینماید محدوو کردن این حقوق تبعیض در اجرای آنها به خاطر ملت نژاد یا
مذهب مجازنیست هر گونه اظهاراتی که هدف آن ایجاد چنین محدودیتهای باشد ونیز
تبلیغاتی وطن دوستی شعله ور ساختن تنفرنژادی یا ملی یا مذهبی به موجب قانون مجازات
خواهد داشت .
قانون اساسی فنلالند
ماده 5 / مردم فنلالند در برابر قانون مساوی
خواهند بود .
قانون اساسی کانادا
ماده 15 / همه افراد در برابر قانون از حقوق
مساوی برخورد دارند وهمه به طور یکسان در حمایت از قانون مستقل از هر تمایزی به
خصوص تمایزات مبتنی بر نژاد اصالت ملی یا قومی رنگ مذهب جنسیت سن یا ناتوان های
ذهنی جسمی قرار دارند
موجب محدودیت قوانین برنامه ها یا فعالیتها مختص
اصلاح وضیعت افراد وگروهای محروم به ویژه به علت نژاد اصالت ملی یا قومی رنگ مذهب
جنسیت یا ناتوان ها ذهنی یا جسمی نمیشود .
قانون اساسی کویت
ماده 29 / افراد مردم در شخصیت انسانی برابر اند
و در حقوق تکالف عمومی در برابر قانون مساوات دارند وبه خاطر جنس ویا نژاد و یا
زبان ودین نمی تواند آنها را از یک دیگر جدا دانست.
معاهدات بین المللی
ماده 1 اعلامیه اسلامی حقوق بشر
الف بشربه طور کلی یک خانواده میباشد که بندگی
نسبت به خداوند و فرزندی نسبت به آدم آنها را گرد آورده وهمه مردم در اصلی شرافت
انسانی وتکلف ومسولیت برابر اند بدون هر گونه تبعیضی از لحاظ نژاد یا رنگ یا زبان
یا جنس با اعتقاد دینی یا وابستگی سیاسی وضع اجتماعی وغیره ضمنا" عقیده صحیح
تنها تضمین برای رشد این شرافت از را تکامل انسان میباشد .
ب – همه مخلوقات به منزله عاءله خداوندی استند و
محبوب ترین آنان نزد خداوند سودمند ترین آنان به هم نوع خود است وهیچ احدی بر
دیگری برتری ندارد مگر درتقوی و کارنیکو .
فقره الف ماده 19 اعلامیه اسلامی حقوق بشر: مردم در برابر شرع مساوی استند در این امر
حاکم ومحکوم نیز باهم برابر اند .
ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر : هرکسی بدون هیچ گونه تمایزی از حیث نژاد رنگ
جنسیت زبان مذهب باور سیاسی یا هر بارو دیگر خاستگاه ملی یا اجتماعی دارایی و
ولادت یا هر موقعیت دیگر از حقوق آزادی ها ی که دراین اعلامیه برشمرده شده است
برخورد دار است به علاوه هیچگونه تمایزی نباید برپایه موقیعت سیاسی قضایی یا بین
لمللی کشور یا سرزمینی که شخص بداند تعلق دارد قایل شد ه خواه مستقل باشد خواه تحت
قیمومیت کشوری دیگر باشد خواه غیر خود مختار باشد ویا از حیث تمامیت ملی تحت هر گونه محدویت باشد .
ماده 7 اعلامیه جهانی حقوق بشر: همگان درپیشگاه قانود یکسان اند وحق دارند
بدون هیچ گونه تبعیض از پشتیبانی قانون برخورد دارشوند همه حق دارند تا در برابر
هر گونه تبعیضی ناقص این اعلامیه باشد نیز در برابر هر گونه تحریکی که به هدف چنین
تبعیض صورت گیرد از پشتیبانی یکسان قانون برخورددار شوند .
ماده 4 فقره اول میثاق بین المللی حقوق مدنی
وسیاسی :
کشورها عضوی این میثاق در زمان پیشامدها ی
اضطراری عمومی که حیات ملتی را تهدید میکند و وجود آن پیشامد بطور رسمی اعلام
گردیده است میتوانند اقدامات لازم را خارج از مواد این پیمان به تهدات خود نسبت به
آنرا بنابر وضعیت ومقتضیات به عمل آورند مشروط براین که اقدامات متناقض با دیگر
تعدات حقوقی بین الملل خود نباشد ونیز تبعیض انحصاری بر اساس نژاد رنگ جنس زبان
منشا مذهبی یا اجتماعی در بر نداشته باشد .
ماده 26میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی:
تمام افراد در مقابل قانون برابرهستند وبدون
تبعیض مستحق حفاظت(حمایت)مساوی درمقابل قانون می باشد.ازاین لحاظ قانون باید هر
نوع تبعیض را مانع شود وبرای تمام حفاظتهای (حمایتهای) موثرومساوی را علیه هرنوع
تبعیض ودر هرمرحله مانند نزاد رنگ جنس مذهب عقاید سیاسی ویادیگر عقاید منشا ملی
یااجتماعی دارای تولد(نسب)ویاهر وضعیت دیگری تضمین نماید.
ماده 27میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی:
در کشورهای که اقلیت اهی نزادی مذهبی ویا زبانی
وجود دارد افرادی که متعلق به این اقلیتها هستند رانباید ازحق(تشکیل)اجتماعات با
اعضای گروه خود و(نیز)بهره مندی ازفرهنگ و اظهاروانجام (فرایض)مذهبی و یاکاربردی
زبان خودشان محروم نمود.
فقره 1ماده 5 قطعنامه حقوق توقیف شده گان مجمع
عمومی سازمان ملل متحد:
این اصول باید در باره همه افراد درقلمرو
هرکشوری بدون تمایزقایل شدن از هرگونه ازجمله نزاد رنگ جنس زبان مذهب یاعقیده
مذهبی عقیده سیاسی یاعقیده دیگر ملیت قومیت یاخاستگاه اجتماعی مالکیت تولد یا ویزه
گیهای دیگراجرا شود.
فقره 2ماده 5 قطعنامه حقوق توقیف شده گان مجمع
عمومی سازمان ملل متحد:
اقداماتی که تحت قانون انجام میشود وتنها به
منظورحمایت ازحقوق و وضعیت ویژه زنان بویژه زنان باردار و شیرده کودکان ونوجوانان
افراد سالمند بیمار ومعلول تدوین شده نباید تبعیض آمیزتلقی شود نیاز برای چنین
اقداماتی و اجرای آنها بایدهمیشه مورد بازنگری یک مقام قضای یامقام مسول
دیگرقرارگیرد.
ماده دوم کنوانیسیون رفع کلیه تبعیضات علیه
زنان:
دولتهای عضوتبعیض علیه زنان را در تمام اشکال آن
محکوم میکنند وبیدرنگ وباکلیه ابزارهای مناسب باسیاست محو تبعیض علیه زنان موافقت
میکنند وآنراپیگیری مینمایند وبدین منظورامورزیرا تعهدمیکنند.
الف - گنجاندن اصل برابری مردان وزنان درقوانین
اساسی شان یادیگرقانون گزاری های متناسب درین مورد(دولتهای عضو)اگرتا اکنون چنین
قانون راوضع نکرده اندازطریق وضع قانون(قوانین عادی لازم الاجرا)یادیگرابزارهای
مناسب ازتحقق عملی این اصل اطمینان حاصل خواهند کرد.
ب - اتخاذ قوانین مناسب ودیگراقدامات لازم که
شامل تصویب مجازاتهای نامناسبی است به منظورجلوگیری ازاعمال تبعیض علیه زنان.
ج - ایجاد حمایت قانون ازحقوق زنان برمبنای
برابری با مردان واطمینان ازطریق محاکم صالح ملی ودیگرنهادهای عمومی در جهت حمایت
موثر اززنان درمقابل هر اقدام تبعیض آمیز.
د - خودداری از انجام هرگونه اقدام و عمل تبعیض
آمیز علیه زنان وتضمین ایکه مقامات و موسسات عمومی طبق این تعهد عمل نمایند.
ه - اتخاذ هرگونه اقدام مناسب درجهت حذف تبعیض
علیه زنان به وسیله هرفرد سازمان یاموسسه.
و - اتخاذ اقدامات منسب که شامل
(تدابیر)قانونگزاری برای تغییراصلاح یافسخ قوانین موجود مقررات عادات
(عرف)وعملکردهای که باعث بوجود آمدن تبعیض علیه زنان میباشد.
ح - لغوکلیه مقررات جزای داخلی (ملی)که باعث
بوجووآمدن تبعیض علیه زنان میباشد.
ماده سوم کنوانسیون رفع کلیه تبعیضات علیه زنان:
دولتهای عضوکلیه اقدامات لازم و مناسب را درتمام
زمینه ها بویژه سیاسی اجتماعی اقتصادی وفرهنگی وازجمله قانون گزاری اعمال خواهند
کرد تا به بدینوسیله از توسعه وپیشرفت کامل(وضعیت)زنان اطمینان حاصل نمایند(این
اقدامات) به منظورتضمین حقوق زنان چهت اعمال وبهره مندی آنان از حقوق بشر آزادیهای
سیاسی برپایه برابری بامردان انجام خواهد گرفت.
ماده 2 کنوانسیون حقوق اطفال:
- دول طرف این کنوانسیون باید حقوق مطرح شده دراین میثاق را درقلمروحکومت شان برای هرطفلی بدون هیچگونه تبعیض ک صرف نظر ازنژادرنگ جنسیت زبان مذهب عقاید سیاسی وغیرآن وابستگی ملی خاستگاه اجتماعی و قومی ملکیت معلولیت و معیوبیت تولد ودیگرحالات خود طفل والدینش ویااولیای وی تامین کند وبه آن احترام بگزارند.
- دول طرف این کنوانسیون بایدتمام اقدامات لازم را اتخاذ نمایند تا متیقین شوند که طفل دربرابر هرنوع تبعیض ومجازات براساس وضعیت فعالیت ها نظرات ابرازشده ویاعقاید والدین طفل سرپرستان ویا اعضای فامیل وی حمایت میشود.
فقره1 ماده 2 منشورمعیار های انتخابات آزاد
ومنصفانه:
هرتبعه بزرگ سال این حق را دارد که درانتخابات
بدور ازهر گونه تبعیض رای بدهد .
فقره 3 ماده 2 منشورمعیار های انتخابات آزاد
ومنصفانه:
نمیتوان شهروند واجد شرایط را ازحق رای دادن
محروم ساخت یاجلوی نام نویسی اورابرای رآی دادن گرفت مگراینکه این کار براساس
معیارهای معین وقابل بازبینی وقانونی صورت بگیرد وباتعهدات کشور در برابر قانون
بین المللی سازگارباشد.
بند1 فقره 1 ماده 4 منشورمعیارهای انتخابات آزاد
ومنصفانه:
دولت روند کار آمد بی طرف وبدور از تبعیض را
برای نام نوسی رای دهنده گان برقرار سازد.
ماده 2کنوانسیون حقوق کودک:
1) حکومت های عضواین بیمان برای هرکودکی
درقلمروآنهاست بدون تبعیض ویا فرق گزاری بدور از هرگونه وابستگی به نژاد رنگ بوست
منشاً اجتماعی وقومی ویاملی میزان دارای معلولیت وضعیت سربرست ویاوالدین وهرموقعیت
دیگری که کودک درآن است اجرای حقوق مندرج دراین بیمان نامه راتضمین میکند.
2) حکومت های عضواین بیمان تمام اقدامات لازم
رانجام میدهند تااین اطمینان کامل رابوجود آورند که ازهمه اشکال تبعیض وفرق گزاری
درامان است وبخاطرابرازعقیده وجهان بینی وفعالیت های والدین یاسربرست یااقوام خودش
مجازات نمی شود.
ماده10 کنوانسیون حقوق کودک:
1) هرگاه کودک یاوالدین اودرخواست خروج
ازکشورویاورود به کشور دیگری را برای بیوستن به اعضای خانواده خودشان دارند. ترتیب
این امربطورانسانی وسریع ازطرف حکومت داده میشود وچنین درخواستی دارای هیچگونه
خطری ازسوی حکومت برای متقاضی ویا وابستگان اونیست.
2) کودکی که والدین اودر کشور های متفاوت
بسرمیبرند حق دارد باهردوی آنها بطور شخصی منظم ومستقیم تماس داشته باشد مگر
درصورت وجود شرایط استثنای مثلا بخاطر حفظ امنیت ملی یا نظم واخلاق عمومی لطمه به
آزادی وحقوق دیگری ویا نقض حقوق مندرج دراین بیان نامه.
حکومتها بربایه ماده 9 بند1این بیمان نامه مکلف
به رعایت حق کودک ووالدین مبنی بر باهم بودن آنها هستند.
نتیجه گیری
با امعان نظر به مطالب مذكور و مطالعه به مصادیق
اسلامی ، قوانین اساسی کشور ها اسلامی و غیر اسلامی، اسناد بین المللی وکنوانسیون
ها در مورد تبعیض به روشني در مي يابيم كه نژاد، رنگ،جنسيت، مذهب
وساير موارديكه متأسفانه كماكان در قرن بيست و يكم اساس انواع مختلف تبعيض را در
روابط بين انسانها ودر نقاط مختلف ايجادنموده اند؛ به هيچ عنوان در این اسناد ارجحيتي
را براي انسانها بر یک دیگر شان ايجاد نمي
نمايند.
بشر تلاش ها خود را برای از بین بردن تبعیض تا
حد توان انجام داده است اما هنوز هم تا حدودی این اصول و اعمال در حد حرف در روی
کاغد باقی مانده است.
با توجه به مسایل که در روی زمین جریان دارد
هنوز هم میشود که این همه عدم برابرای را دید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
شرکت خدمات حقوقی ومشوره دهی دادگستر