۱۳۹۳ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

مقررۀ طرز سلوک مامورین خدمات ملکی

شرکت خدمات حقوقی ومشوره دهی دادگستر !


مقررۀ طرز سلوک مامورین خدمات ملکی
 
فصل اول
احکام عمومی
مواد عناوین صفحات
مادۀ اول: م ب ن ی ............................................... ١٩
مادۀ دوم: هدف ............................................. ١٩
فصل دوم
وظایف ومکلفیت ها
مادۀ سوم: اجراآت مسلکی................................... ٢٠
مادۀ چهارم: خدمت به مردم.................................... ٢١
مادۀ پنجم : تحکیم قانونیت.................................... ٢٢
مادۀ ششم: ثبات ،صداقت فردی وبیطرفی ..................... ٢٣
مادۀ هفتم : شفافیت وحسابدهی ............................... ٢٥
مادۀ هشتم : مؤثریت و مثمریت................................. ٢٧
فصل سوم
احکام متفرقه
مادۀ نهم : امضای تعهدنامه ................................... ٢٨
مادۀ دهم : تأدیب ............................................ ٢٨
مادۀ یازدهم : انفاذ .............................................. ٢٨
مقررۀ طرزسلوک مامورین خدمات ملکی
فصل اول
احکام عمومی
مبنی
مادۀ اول:
این مقرره در روشنی احکام قانون خدمات ملکی به منظور تنظیم امور مربوط به طرزسلوکمامورین خدمات ملکی وضع گردیده است.
هدف
مادۀ دوم:
هدف این مقرره تنظیم قواعد مربوط به طرز سلوک مامورین خدمات ملکی شامل اجراآت بهتر امور مسلکی،خدمت به مردم،تحکیم قانونیت،ثبات ، صداقت فردی وبیطرفی ،عدم تبعیض،شفافیت،محوله می باشد.
فصل دوم
وظایف ومکلفیت ها
اجراآت مسلکی
مادۀسوم :
مامورخدمات ملکی به منظورپیشبرد اجرای بهتر امور مسلکی،دارای مکلفیت های ذیل
می باشد:
۱ حضو ر به محل کار درساعات معینه.
۲- اجتناب از انجام هر نوع عملی که موجب اخلا ل وظایف رسمی گردد.
۳- اجرای وظایف به حسن صورت و صرف مساعی لازمه طبق لایحه وپلان کار.
۴- سعی در جهت ارتقای سطح مهارت و دانش مسلکی خود وکارکنان تحت اثر.
خدمت به مردم
مادۀ چهارم:
مامور خدمات ملکی به منظور ارایه خدمت بهتر به مردم، دارای مکلفیت های ذیل
می باشد:
۱- بر خوردشایسته وحسن سلوک بدون هیچگونه تمایزازلحاظ،قومی،
نژادی،جنسی،دینی، مذهبی،عقایدسیاسی ،وضعیت جسمی ظاهری وحالت مدنی .
۲- توج ۀ خاص به رفع نیازمندی های اطفال ، معیوبین ، مع لولین ، زنان ومحاسن سفیدان.
۳- ا رایه معلومات لازم در رابطه به اجراات مربوط به خدمات ملکی به مراجعین جهت دسترسی سهل آنها به خدمات ملکی .
۴- اتخاذ تدابیر لازم جهت رفع مشکلات مردم عندالموقع.
تحکیم قانونیت
مادۀپنجم:
( ۱) مامور خدمات ملکی به منظورتحکیم قانو نیت، دارای مکلفیت های ذیل می باشد :
۱- رعایت و تطبیق احکام قوانین، مقررات و سایر اسناد تقنینی نافذ در ساحۀ وظایف
محوله.
۲- انجام وظایف طبق لوایح و طرزالعمل های مربوط.
۳ اطاعت از اوامر و هدایات قانونی آمرین ما فوق.
( ۲)هرگاه مامورخدمات ملکی مجبوربه اجرای امر غیرقانونی گردد ،قبل ازاجرای
آن موضوع را بارعایت سلسله مراتب اداری طبق احکام قانون به اطلاع آمرین بالاتر برساند.
( ۳) هرگاه مامورخدمات ملکی ازاجرای عمل غیرقانونی توسط سایرمامورین آگاهی حاصل نماید، مکلف است موضوع رابه آمرمربوط اطلاع دهد. ثبات،صداقت فردی
وبیطرفی
مادۀ ششم:
مامور خدمات ملکی به منظور حفظ ثبات ، صداقت فردی و بیطرفی، دارای مکلفیت های ذیل می باشد:
۱ عدم استفادۀ سوء ازموقف یامعلوماتیکه در جریان اجرای وظایف رسمی حاصل
مینماید، به نفع خود ،اقارب ودوستان.
۲- عدم قبول یا اعطای هدیه یاهرنوع منفعت مادی یا معنوی برای خود ،اقارب،دوستان،
آمرمربوط ،همکاران یا مادونان به ارتباط وظیفه .
۳- عدم استفاده ازوسایل وتسهیلات اداره به مقاصد شخصی یا خارج ساختن اموا ل دولتی بدون استیذان قبلی، از ادارۀ مربوط.
۴- امتناع ازاظهارنظرحین اجرای وظیفه که درمخالفت یا حمایت ازیکگروه خاص جامعه پنداشته شود.
۵- عدم اشتغال به امور آتی که موجب لطمه به صداقت و بیطرفی وظیفوی گردد:
 تأ سیس یا ادارۀ مؤسسۀ تجارتی طرف معامله با دولت. تعهدوظیفوی با معاش یا بدون
معاش در مؤسسۀ تجارتی طرف معامله بادولت.
۶ عدم عقد قرارد اد و وساطت در آن به نمایندگی ازدولت، با شخص یا ادارۀ
که با اقارب و دوستانوی روابط کاری یا فامیلی داشته باشد.
۷ عدم پذیرش یا مطا لبۀ هدیه حین عقد قرارداد از قراردادی ،داوطلب یا نمایندگان قانونی آنها به نمایندگی ازدولت، جهت تغییرشرایط قرارداد یا ترجیح یک قراردادی به دیگری.
۸-عدم سهم گیری درفعالیت ها واتخاذ تصامیم رسمی که منفعت شخصی وی متصور
باشد.
۹- عدم تشویق یا مجبور ساختن همکاران و مراجعین به خاطر حمایت یا مخالفت به نفع یاضررحزب ی ااشخاص سیاسی حین اجرای وظیفه.
 
شفافیت و حسابدهی
مادۀ هفتم:
مامورخدمات ملکی به منظورتأمین شفافیت و حسابدهی، دارای مکلفیت های ذیل می باشد:
۱-ارایه معلومات دقیق در رابطه به اجرای وظیفه به آمرین و مراجع ذیصلاح قانونی .
۲-امتناع از ارایه معلومات سری حین اجرای وظیفه، مگر اینکه
مقام ذیصلاح در مورد هدایت داده باشد.
۳-امتناع از ارایه اسناد یا مصاحبه با رسانه های همگانی ،مگر اینکه به اجرای
چنین امری مؤ ظف شده باشد .در این صورت ارایه هر نوع اطلاعات ، معلومات یا مصاحبه منوط به بیان واقعی بوده و از ارایه نظریات شخصی خودداری نماید.
۴-ارایه معلومات کتبی از عواید،دارایی ها و قروض شخصی حین شمول در
ادارۀ خدمات ملکی .
۵- امتناع از تأ مین روابط
مادۀ هشتم:
مامور خدمات ملکی به منظور تأمین مؤثریت و مثمریت کار، دارای مکلفیت های ذیل
می باشد:
۱- استفاده از دارایی ها و امکانات دولت با رعایت اصل صرفه جویی، طور معقول
و منسجم.
۲- امتناع از فعالیت ها ئيکه سبب ضیاع وقت و دارایی دولت گردد.
۳ سهم گیری فعالانه در اتخاذ تدابیر به منظور بهبود موثریت و مثمریت کار.
 
فصل سوم
احکام متفرقه
امضای تعهدنامه
مادۀ نهم:
مامورخدمات ملکی حین شمول یت به وظیفه مکلف است، تعهد نامۀ ضمیمۀ شماره ( ۱) این مقرره را امضاء نماید.
تأدیب
مادۀ دهم:
در صورت تخلف از احکام این مقرره، متخلف طبق احکام مقررۀ انض باطی تأدیب
می گردد.انفاذ
 
مادۀیازدهم:
این مقرره یکماه بعد از تاریخ نشر در جریدۀ رسمی نافذ می گردد.




ضميمۀ شماره ( ۱)


تعهدنامه


اينجانب ( )فرزند( )متولد( )


دارندۀ تذكرۀ نمبر ( ) ساكن( ) با آگاهى


كامل اظهار ميدارم كه به جمهورى اسلامى افغانستان وفادار بوده وباتمام


توانائى خويش طبق احكام قانون،مقرره ولايحۀ وظايف آمادۀ خدمتگزارى


ميباشم.


مقررۀ طرز سلوك مامورين خدمات ملكى رابه شكل مكمل مطالعه واحكام


مندرج آنرا حين اجراى وظيفه رعايت مينمايم.


اسم مامور/كاركن خدماتى:


امضاء:


تاريخ: / / ۱۳۸۵__

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

شرکت خدمات حقوقی ومشوره دهی دادگستر